İL GENEL MECLİS
BAŞKANLIĞINA
SİNOP
SORU ÖNERGESİ
Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğünden
Sinop İl ve İlçe Belediyelerinin onaylanan ödenekleri, Sinop İl Özel İdaresi
Genel Sekreterliği ile yapılan protokol ile ilgili belediyelerin hesaplarına
yatırılmaktadır.
Her ödenekte ayrı ayrı protokol yetkisi verilmesi ödenek beklentisinde
olan belediyeler için zaman kaybı, İl Genel Meclisi içinse sürekli tekrarlanan
gündem ve komisyon maddesi haline dönüşmüştür. Bu hususa grubumuzca birçok kez sözlü
olarak dikkat çekilmiştir.
En son Şubat ayı gündemine giren Ayancık ve Gerze Belediyelerine ödenek
aktarılması için İl Özel İdaresi Genel Sekreterliğine protokol yetkisi
istenmektedir. Konu 04.02.2011 tarihinde görüşülerek İçişleri Komisyonuna
oyçokluğu ile sevk edildi.
Grup olarak komisyona sevk gereği olmadığını, aradan geçen sürenin
ilgili belediyelerin çalışmalarında aksamaya sebebiyet vereceğini belirttik.
Ayrıca konu para ile ilgili ise havale edilmesi gereken yer, Bütçe Plan
komisyonu olduğunu ifade ettik. Her iki talebimizde reddedilmiştir.
Sonuç olarak Kültür Bakanlığı ödeneklerine Belediyelere aktarılması
hususunda istenen protokolün bir defada yapılıp, Genel Sekretere sürekli yetki
verilerek belediyelerimizin mağduriyeti engellenmelidir.
Bu yetkilendirme talebinin sürekli olmasının yasal dayanağı nedir? 80
İl Genel Meclisinde benzer uygulamalar nasıl yapılmaktadır? Bu konu da Sinop İl
Genel Meclisine örnek hangi İl Genel Meclisi vardır? Bakanlıkça onaylanan
belediye ödeneklerini denetleme yetkimiz var mıdır?
Yukarıdaki konu ile ilgili gerekli cevapların 5302 sayılı kanunun 18.
maddesi gereğince tarafıma yazılı olarak verilmesini arz ederim.04.02.2011
Abdullah
BATUR
İl Genel Meclis Üyesi
CHP Grup Başkan Vekili
Valilik Makamına
Sinop
İl Genel Meclis Ekim ayı gündeminin
10. ve 12. maddelerinde Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel
Müdürlüğünün İlimiz Erfelek Belediyesine, İlimiz Gerze Belediyesine ve Sinop
Merkez İlçe Belediyesine gönderdiği ödenekler gelir gider kaydı yapılması için
İl Özel İdaresi hesabına aktarılmıştır.
İl Kültür Turizm Müdürlüğünün
12.09.2011 tarih ve 1096 sayılı yazılarından da anlaşıldığı üzere İl Özel
İdaresince sadece gelir gider kaydının yapılması gereken İl Kültür Turizm
Bakanlığı ödenekleri her defasında gündem maddesi yapılarak ve İl Genel
Meclisince de gereksiz ve sebepsiz bir aylık süresi bulunan komisyona
gönderilmesi sonucu bir sonra ki ayın meclisine gündem maddesi olarak tekrar
gelmektedir.
Dört ayı bulan ödenek aktarımı
sürelerinin yaşandığı Sinop İl Genel Meclisi Başkanlığına 04.02.2011 tarihinde
vermiş olduğum soru önergesi işleme sokulmadığından aynı tarihte valilik
makamına vermiş olduğum önergeyle diğer 80 il genel meclisinde benzer
uygulamalar nasıl yapılmaktadır? Bu konuda Sinop İl Genel Meclisine örnek hangi
İl Genel Meclisi vardır? Bakanlıkça onaylanan belediye ödeneklerini denetleme
yetkimiz var mıdır? sorularını sormuştum. 21.02.2011 tarih 1559 sayılı Hasan
Murat BERKSOY imzalı cevabi yazıda ise; “konu hakkında herhangi bir yasal
düzenleme bulunmamaktadır. 5302 sayılı kanunun 64. maddesinde belirtilen, ortak
hizmet projelerinin gerçekleşmesi için İl Genel Meclisinin anlaşma yapma
yetkisi istenilmektedir” denmektedir. Ayrıca “Bu ödeneklerle ilgili aktarma
işlemi gerçekleştirildikten sonra idaremizce bir denetim uygulanmamaktadır.”
Hasan Murat BERKSOY tarafından şahsıma yollanan iade yazıda da, soru ile ilgili
net ve kesin bir açıklama bulunmamaktadır.
Bu konu ödenek bekleyen belediyeleri
sıkıntıya düşürmekte, kışın yağılması gerek yatırımları yaz aylarına, yazın
yapılması gereken yatırımları da kış aylarına sarkıtmaktadır.
Defalarca kez yazılı ve sözlü
uyarılarımıza rağmen gündem maddesi olarak ilan edilen Kültür ve Turizm
Bakanlığının ödenekleri bu ayın meclisinde de komisyona sevk edilmiş, en erken
bir buçuk aylık sürenin geçmesi sonucunda ilgili belediyelerin hesaplarına
ödenek aktarılabilecektir. Bu gündem maddeleri 5302 sayılı kanunun 64/a
maddesine göre İl Genel Meclisine gelmektedir. Halbuki 64/a maddesi “ İl Özel
İdaresi, İl Genel Meclisinin kararı üzerine yapacağı anlaşmaya uygun olarak
görev ve sorumluluk alanlarına giren konularda” diye başlayarak;
A- Diğer Kamu Kurum ve Kuruluşlara ait yapım, bakım,
onarım ve taşıma işlerini bedelli ve ya bedelsiz üstlenebilir ve ya bu kuruluşlar
ile ortak hizmet projeleri gerçekleştirebilir ve bu amaçla gerekli kaynak
aktarımında bulunabilir. Bu takdirde iş, işin yapını üstlenen kuruluşun tabi
olduğu mevzuat hükümlerine göre sonuçlandırılır.” der.
Kanun
maddesinden de anlaşıldığı gibi İl Genel Meclisinin kararı üzerine İl Özel
İdaresinin yapacağı bir anlaşma olmadığından bu gelir gider işlemi için İl
Genel Meclis kararını gerektirecek hiç bir konu yoktur. Bundan sonraki ödenek
aktarımlarında konunun gündem maddesi yapılmadan İl Özel İdare Mali Hizmetler Müdürlüğünden
gelir gider kaydedilerek belediyelere aktarılması gerekmektedir.
Sayın
valim, Belediye Ödeneklerinin İl Özel İdaresince gelir gider kaydının tutulup
belediyelere aktarılmasını ya da İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel
Müdürlüğünden konu ile ilgili görüş alınmasını sonucun tarafıma yazılı olarak
bildirilmesini arz ederim. 10.10.2011
İl Genel Meclis Üyesi
CHP Grup Başkan Vekili
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder