İl Genel Meclisi Üyesi ve CHP
Grup başkanvekili Abdullah Batur ile yerel yönetimlerin görevleri ve yerel
yönetimlerin hangi birimlerden oluştuğu, yerel yönetimlerde belediyelerin ve İl
Genel Meclislerin görev ve yetkileri konusunda yaptığımız söyleşiyi siz
Bizim Karadeniz Gazetesi okurları ile paylaşıyoruz…
Halkımız genellikle merkezi hükümetin, Genel İdarenin yaptığı
çalışmaları daha çok izler ve bu konudaki haberlerle çok yakından ilgilenir…
Merkezi Hükümet kadar Halkımıza çok büyük hizmetler götüren
Yerel Yönetimlerimiz bulunmaktadır… En küçük yerel yönetimimizi
Muhtarlıklarımız oluşturmaktadır. Sonra İl Özel İdare ve Belediye Yönetimleri
gelmektedir. Halkımız Merkezi Hükümetin
hizmet ve çalışmaları kadar, Belediye Yönetimlerinin hizmet ve çalışmalarını da
çok yakından izlemektedir…
Her nedense köylere yapılan
hizmetler, Özel İdare Yönetiminin yaptığı çalışmalar bilinmez. Bugün kentte
yaşayan insanlarımıza soralım:
Özel İdare nedir ve ne iş yapar? dediğinizde çok kişiden
olumlu yanıt alamazsınız. Belediye nedir, ne iş yapar dediğiniz de , 7 den 70’e
herkes belediyenin ne iş yaptığını ve neler beklediğini çok iyi bilir.
Kentte yaşayan halkımız İl Özel
İdare Yönetiminin ve İl Genel Meclisi
Yönetiminin ve üyelerinin yaptığı çalışmaları gerektiği gibi bilmez ilgilenmez
ve izlemez…
Halbuki yerel yönetimler (Mahalli
İdareler) çok önemlidir. İl, Belediye veya Köy Halkının, bulundukları yerdeki
ortak mahalli ihtiyaçlarını karşılayan ve karar organları o yerdeki halk
tarafından seçilen kamu tüzel kişisi, yerel yönetim ya da yerel seçim.
Yerel yönetimler, bir ilin köyü,
kenti, ilçesi ve beldesiyle top yekun kalkınma ve gelişmelerinde en önemli
hizmet götüren birim ve yönetimlerdir…
Yerel yönetim ve İl Özel İdare Yönetimlerini ve işlevlerini
daha yakından tanımak ve tanıtmak için, İl Genel Meclisi Üyesi ve CHP Grup
başkanvekili Abdullah Batur’dan bu konular khakkında bilgi edinmek ve yeril
yönetimler hakkında ki düşüncelerini öğrenmek amacıyla yaptığımız söyleşiyi
sizlerle paylaşıyoruz…
Erkan Turan: Yerel
Yönetim nedir ? Hangi birimlerden oluşur ?
Abdullah Batur: Mahalli idarelerdir. İl de , Belediyelerde ve
Köylerde yaşayanların ortak sorunlarına çözüm bulan, karar organları halk
tarafından seçilen mahalli idarelerdir. Muhtar ve İhtiyar Heyeti, Belediye
Meclisi – Belediye Encümeni-Belediye Başkanı, İl Genel Meclisi gibi birimlerden
oluşur.
Erkan Turan: Yerel
Yönetim denilince, en çok bilinenler Belediye ve İl Özel İdare
Yönetimleridir. Dolayısı ile sizi, İl
Özel İdare, İl Genel Meclisi ve Encümen çalışmaları ilgilendirmektedir.İl Özel
İdare Yönetimi nedir ? Hangi birimlerden oluşur?
Abdullah Batur: Biraz
önce kısaca anlattığım gibi İl Özel İdaresi 5302 Sayılı İl Özel İdaresi
Kanunu’na göre İl Halkının Mahalli müşterek nitelikteki ihtiyaçlarını
karşılamak üzere kurulan ve karar organı seçmenler tarafından seçilerek
oluşturulan idari ve mali özerkliğe sahip kamu tüzel kişileridir.
Mülki Amir Vali, Karar Organı İl Genel Meclisi, İcra organı
İl Encümenidir.
Erkan Turan: Hizmet ve
Çalışma alanları neleri kapsamaktadır ?
Abdullah Batur: İl Özel
İdaresi Mahalli müşterek nitelikte olmak şartıyla İl’de Gençlik Spor, Sağlık,
Tarım, Sanayi ve Ticaret, Çevre Düzeni Planı, Bayındırlık, Kültür, Sanat,
Turizm, Sosyal Hizmetler, Mikro Kredi, Eğitim, Toprağın korunması gibi
konularda çalışmalarda bulunur.
Erkan Turan: İl Genel
Meclisi ve Encümeni nasıl oluşmaktadır ? Görev ve çalışma alanları nelerdir?
Abdullah Batur: İl Genel
Meclisi 5 yılda bir yapılan Yerel Yönetim seçimleri ile 9 İlçeden seçilen 21
Meclis Üyesi ile oluşur. Sinop Merkez İlçe 4 , Boyabat İlçe 3, diğer 7 ilçe 2
üye ile temsil edilir.
İl Encümeni ise Meclis içerisinden seçilen 5 üye ile
birlikte İl Özel İdaresinden 5 birim amiri, Vali Bey Başkanlığında toplam 11
kişiden oluşur. (Yeni Kanuna göre 1 Nisan 2014 tarihinden itibaren 3 İl Genel
Meclisi Üyesi ile 3 Birim amiri Vali Bey’in Başkanlığında toplam 7 kişi
olacaktır)
İl Genel Meclisinin Görevleri
a) Stratejik plân ile yatırım ve çalışma programlarını, il
özel idaresi faaliyetlerini ve personelinin performans ölçütlerini görüşmek ve
karara bağlamak.
b) Bütçe ve kesin hesabı kabul etmek, bütçede kurumsal
kodlama yapılan birimler ile fonksiyonel sınıflandırmanın birinci düzeyleri
arasında aktarma yapmak.
c) Belediye sınırları il sınırı olan Büyükşehir Belediyeleri
hariç İl çevre düzeni plânı ile belediye sınırları dışındaki alanların imar
plânlarını görüşmek ve karara bağlamak.
d) Borçlanmaya karar vermek.
e) Bütçe içi işletmeler ile Türk Ticaret Kanununa tâbi
ortaklıklar kurulmasına veya bu ortaklıklardan ayrılmaya, sermaye artışına ve
gayrimenkul yatırım ortaklığı kurulmasına karar vermek.
f) Taşınmaz mal alımına, satımına, trampa edilmesine,
tahsisine, tahsis şeklinin değiştirilmesine veya tahsisli bir taşınmazın akar
haline getirilmesine izin; üç yıldan fazla kiralanmasına ve süresi yirmibeş
yılı geçmemek kaydıyla bunlar üzerinde sınırlı aynî hak tesisine karar vermek.
g) Şartlı bağışları kabul etmek.
h) İl özel idaresi adına imtiyaz verilmesine ve il özel
idaresi yatırımlarının yap-işlet veya yap-işlet-devret modeli ile yapılmasına,
il özel idaresine ait şirket, işletme ve iştiraklerin özelleştirilmesine karar
vermek.
ı) Encümen üyeleri ile ihtisas komisyonları üyelerini
seçmek.
j) İl özel idaresi tarafından çıkarılacak yönetmelikleri
kabul etmek.
k) Norm kadro
çerçevesinde il özel idaresinin ve bağlı kuruluşlarının kadrolarının ihdas,
iptal ve değiştirilmesine karar vermek.
l) Yurt içindeki ve yurt dışındaki mahallî idareler ve
mahallî idare birlikleriyle karşılıklı işbirliği yapılmasına karar vermek.
m) Diğer mahallî idarelerle birlik kurulmasına, kurulmuş
birliklere katılmaya veya ayrılmaya karar vermek.
n) İl özel idaresine kanunlarla verilen görev ve hizmetler
dışında kalan ve ilgililerin isteğine bağlı hizmetler için uygulanacak ücret
tarifesini belirlemek.
Encümenin görev ve yetkileri şunlardır:
a)Stratejik plân ve yıllık çalışma programı ile bütçe ve
kesin hesabı inceleyip il genel meclisine görüş bildirmek.
b) Yıllık çalışma programına alınan işlerle ilgili
kamulaştırma kararlarını almak ve uygulamak.
c) Öngörülmeyen giderler ödeneğinin harcama yerlerini
belirlemek.
d) Bütçede fonksiyonel sınıflandırmanın ikinci düzeyleri
arasında aktarma yapmak.
e) Kanunlarda öngörülen cezaları vermek.
f) Vergi, resim ve harçlar dışında kalan ve miktarı
beşmilyar Türk Lirasına kadar olan ihtilafların sulhen halline karar vermek.
g) Taşınmaz mal satımına, trampa edilmesine ve tahsisine
ilişkin kararları uygulamak, süresi üç yılı geçmemek üzere kiralanmasına karar
vermek.
h) Belediye sınırları dışındaki umuma açık yerlerin açılış
ve kapanış saatlerini belirlemek.
i) Vali tarafından havale edilen konularda görüş bildirmek.
j) Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
Erkan Turan: İl Genel
Meclisine ve Encümene seçilen üyelere maaş ödenmekte midir?
Abdullah Batur: İl Genel
Meclisi Üyeleri maaş( aylık) almazlar. Katıldıkları toplantılara istinaden
huzur ücreti alırlar. Meclis ve komisyon toplantılarına katıldıkları her gün
için; İl Genel Meclisi Başkanına 6000 gösterge, diğer meclis üyelerine 2200
gösterge rakamının, memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu
bulunacak miktarda huzur hakkı ödenir.
İl Encümeni Üyeleri ise aylık
alırlar. Encümenin memur olmayan üyelerine 12000 gösterge rakamının Devlet
memurları için belirlenen aylık katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarda
aylık brüt ödenek verilir. Encümen başkanı hariç encümenin memur üyelerine
encümen üyeleri için belirlenen gösterge rakamının yarısı ödenir.
Biz CHP Grubuna bağlı 3 üye,
seçilemediğimiz için 5 yıldır İl Encümeninde görev yapmadık.E.TURAN: Daha önce
başka resmi görevdeyken İl Genel Meclisine seçilen bir üye, eski görevinden
istifa ediyor mu ? İlerde tekrar aynı görevine dönebilir mi ?
Abdullah Batur: Resmi
Görevden ne anladığınıza bağlı. Memur istifa etmeden İl Genel Meclisi Üyesi
olamaz. Çünkü seçimlere katılması için Siyasi bir partiden aday olması gerekir.
Bağımsızda olabilir ama
bağımsızın seçilme şansı azdır. Oda Başkanları, Esnaf ve Ticaret erbabı
kişiler, Emekliler, Kamuda sanat sınıfı görev yapan kişiler istifa etmeden İl
Genel Meclisi Üyesi seçilebilir ve bu görevi yapabilirler. Görev süreleri sona
erdiğinde tekrar eski görevlerine dönebilirler.
Erkan Turan: Avrupa
Ülkelerinde Encümen azalarının çok büyük görevleri ve sorumlulukları vardır.
Adeta bir bakan gibi hizmet verirler. Bizim Ülkemizde Encümen azalarının görev
ve yetkileri nedir?
Abdullah Batur: Bizde
yetkiler sınırlandırılıyor. 1 Nisan 2014’den sonra 5302 Sayılı Kanun ile 51
küçük İl yönetilirken, 6360 Sayılı Kanun ile 30 İl’de İl Genel Meclisleri
tasfiye ediliyor.
Seçilmişler azaltılıyor. En
Önemlisi 30 İl’de tüzel kişilik olan muhtarlar mahalle muhtarlığına
döndürülüyor. Yani görev, sorumluluk ve yetkileri kısıtlanıyor.
Erkan Turan: İl Genel
Meclisinin görev ve yetkileri nelerdir ? Haftada yada kaç kez toplanırlar ?
Abdullah Batur: Görev ve
yetkilerini söylemiştim. İl Meclisi her ay’ın ilk haftası 5 gün toplanır.
Encümen ise haftada 1 kez toplanır.
Erkan Turan: İl Özel
İdare Yönetimi, İl Valisi, İl Genel Sekreteri ve İl Genel Meclisi gibi üçlü bir sistemden mi
oluşmaktadır ?
Abdullah Batur: Hayır. Vali Bey Mülki Amirdir. Aynı zamanda
Özel İdare ve İl Encümeninin başıdır. İl Genel Meclisi ise 21 üyenin içinden
seçtiği Meclis Başkanı ile yönetilir. Genel Sekreter İl Meclisinden çıkan
kararları Vali Bey’in emirleri ile uygulayan ve birim amirlerine uygulatan
kişidir.
Erkan Turan: Sistem
içerisinde sorunlar yaşanıyor mu?
Abdullah Batur: Sinop İl
Özel İdaresinde sorundan çok ne var ki.
Erkan Turan: Yaşanıyorsa
bunlar ne gibi sorunlardır?
Abdullah Batur: Saymakla
bitmez. Zaten bir çok konuyu yerel medya ile paylaşıyoruz.
Erkan Turan: İl Özel
İdare Yönetimi ile Belediye Yönetimi arasındaki farklılıklar nelerdir?
Abdullah Batur: İl Özel
İdaresi İl’in tamamına bakarken Belediyeler İlçe Merkezlerine hizmet
veriyorlar.(1 Nisan 2014’den sonra 30 Büyükşehir Belediyeleri hariç)
Erkan Turan: İl Özel
İdaresinin en önemli gelir kaynakları nelerdir ? Bütçesini hangi kaynaklardan
nasıl oluşturuyor?
Abdullah Batur: Merkezi
bütçe, maden ocakları, kira gelirleri ve kesilen cezalardan bütçe oluşuyor.
Erkan Turan:
Çalışmalarınızın en önemli ve büyük bir kısmını Köylere yönelik yapıyorsunuz…
Şehir ve İlçe Merkezlerine yönelik ne tür çalışmalarınız oluyor ?
Abdullah Batur: İlçe
Merkezlerinde ilgili daire ile yapılacak olan protokolle her türlü çalışmayı,
hizmeti yapabilirsiniz.
Erkan Turan: Eğitim,
Sağlık, Sosyal Yaşam ve Turizm alanlarına yönelik ne gibi çalışmalar yapılıyor
?
Abdullah Batur: En son
Sinop Sualtı kitabını basıyoruz. İlginç bir çalışma olacak. Karakum Plajının
giriş ücretini kaldırdık halka açık hale getirdik.
1/25000’lik Çevre Düzeni Planlamasında Kabalı çay ağzına
kadar neredeyse bütün sahili turizm alanı ilan ettik. Devlet Hastanelerine cihaz alımları yapılıyor.
Gerze’de diyaliz merkezi kuruldu. Eğitime ise bütçemizin %20’sini aktarıyoruz.
En önemli katkı bu şekilde oluyor.
Erkan Turan: Yıllarca
Ülke ve Devlet hizmetinde çalışıp emekli olan yaşlılarımıza yönelik hizmet ve
çalışmalarınız var mı ?
Abdullah Batur: Her
istediğiniz önceliği hayata geçirebilmek için iktidar olmanız gerekiyor. Biz
ise 21 de 3 kişiyiz. Bu tür sorular iktidar grubuna sorulmalı. Bizim projeler
olmasaydı Meclis 5 yıl kaldır indir yapardı.
Erkan Turan: Sayın Batur,
bu ve benzer soruların ardı arkası kesilmez… Burada noktayı koyalım. Teşekkür
ederim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder